Дивовижні факти про маяки

Маяки з їхньою висотою та миготливими маяками протягом століть безпечно направляли моряків до берега. Ці культові споруди не просто функціональні — вони просякнуті історією, таємницею та навіть романтикою. Маяки – це свій окремий світ з фактами, які мало хто знає. Наприклад бердянські маяки називають райськими, по даху можна зрозуміти вік башти, у світі немає двох однакових маяків.
Маяки є частиною нашої історії з давніх часів, слугуючи маяками надії для екіпажів кораблів, що наближалися до гавані, та символами пригод для багатьох. Однак для тих, хто обслуговував ці маяки, життя часто було позначене самотністю і суворими, непривітними умовами. Можливо, саме тому з маяками пов'язано так багато історій про привидів і легенд, які часто сягають корінням до трагічних історій, що розгорталися в їхніх стінах.
Перш ніж заглибитися в міфологію та легенди, варто згадати кілька цікавих фактів про маяки. Ці споруди орієнтують мореплавців протягом тисячоліть. Однак більшість маяків були побудовані в 19-20 століттях, період, який часто називають золотим віком сучасних маяків. У Сполучених Штатах, наприклад, кількість маяків різко зросла з 16 у 1840 році до приблизно 1 500 у 1940 році. Європа, разом зі своїми колоніями, також побачила значне зростання кількості маяків, хоча Сполучені Штати продовжують лідирувати за їх загальною кількістю і сьогодні.
Незалежно від того, чи ви любите історію, ентузіаст мореплавства чи просто зачаровані їхньою красою, ось дивовижні факти про маяки, які проллють світло на їхню неймовірну історію.

  • МАЯКИ Є ОДНИМИ З НАЙСТАРІШИХ СПОРУД У СВІТІ

Першим відомим маяком був олександрійський Фарос, побудований в Єгипті близько 280 року до нашої ери. Він вважався одним із семи чудес стародавнього світу і мав висоту близько 350 футів (приблизно 120-137 м), що робило його однією з найвищих рукотворних споруд свого часу. Хоча його більше не існує і зовнішній вигляд відомом лише з письмових джерел, він встановив стандарт для наступних маяків.

  • НАЙСТАРІШОМУ ДІЮЧОМУ МАЯКУ МАЙЖЕ 900 РОКІВ

Вежа Геркулеса, розташована в Іспанії, є найстарішим діючим маяком у світі. Побудований римлянами у 2 столітті нашої ери, він керував кораблями протягом майже двох тисячоліть і зараз є об’єктом Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО.

Вежа Геркулеса, Іспанія

Вежа Геркулеса, розташована біля входу в порт Ла-Корунья в Іспанії, має титул найстарішого вцілілого маяка часів Стародавнього Риму. Хоча менше половини її конструкції є оригінальною, а решта - реконструкція 18-го століття, поєднання є бездоганним.
Названий на честь Геракла, який, за переказами, бився тут, привабливість маяка виходить за рамки його легенди. Його околиці багаті на історію: римська архітектура, парк зі статуями, мусульманське кладовище та наскельні малюнки залізного віку

  • СВІТЛО ВІД МАЯКІВ КОЛИСЬ БУЛИ ВОГНЯМИ
Ранні маяки до появи сучасних технологій покладалися на відкритий вогонь для керування кораблями. Ці багаття зазвичай розміщували на платформах і розпалювали дровами, вугіллям або навіть китовим жиром. Лише після винаходу лінзи Френеля в 1820-х роках освітлення маяків стало потужнішим і ефективнішим. Це пилкоподібна лінза, яка завдяки своїй формі змогла збільшити видимість із 3-5 метрів до 40 кілометрів.
  • МАЯКИ МАЮТЬ УНІКАЛЬНІ СПАЛАХИ

Кожен маяк має унікальний «фірмовий» шаблон спалаху, який називається його характеристикою. Ці візерунки світла (або періоди світла і темряви) допомагають морякам ідентифікувати конкретні маяки та їх розташування навіть на відстані. 

У світі немає двох однакових маяків за ритмом, у якому вони світять. Це як ДНК. Наприклад, це може бути такий ритм: секунда – спалах, дві секунди – затемнення, п’ять секунд – спалах, півтори секунди затемнення. І цикл повторюється. Маяки можуть миготіти, світити постійно, затухати, проблискувати, деякі мають обертові вогні – і цих характеристик дуже багато.
Маяки, розташовані близько один до одного, завжди використовують різні частоти спалахів, що дозволяє морякам розрізняти їх у темряві. Однак, зазвичай, маяки, розташовані далеко один від одного, мають однакову частоту спалахів. Враховуючи тисячі маяків по всьому світу, створення унікального шаблону для кожного з них є недоцільним.
  • НАЙВИЩИЙ МАЯК У СВІТІ ЗНАХОДИТЬСЯ У САУДІВСЬКІЙ АРАВІЇ

Джедда Лайт у Джидді, Саудівська Аравія, носить титул найвищого маяка у світі. Висота якого становить неймовірні 436 футів (133 м), вона служить і функціональним маяком, і диспетчерською вежею для порту Джидда.

Джедда Лайт, Саудівська Аравія

  • НАЙНИЖЧИЙ МАЯК У СВІТІ
На відміну від нього, найнижчий маяк має лише 3 метри заввишки. Це маяк на острові Хілбре поблизу Ліверпуля.

  • НЕ ВСІ МАЯКИ ВИСОКІ

Хоча ми часто уявляємо собі високі маяки, деякі з них короткі та присадкуваті. Ці менші маяки, які називаються «низькими вогнями», призначені для спрямування кораблів через вузькі водні шляхи, гавані чи річки, де немає потреби у високій споруді. Їх висота залежить від географії та призначення світильника.

Висота маяка визначається з урахуванням кривизни Землі. Чим вище маяк над рівнем моря, тим більша дальність його дії. Однак важливо, щоб світло було видно як далеким суднам, так і тим, що знаходяться ближче до берега. Якщо світло знаходиться надто високо, його можуть не бачити кораблі, що стоять біля берега. Ось чому маяки на скелях зазвичай нижчі, оскільки їх висота вже надає їм висоту, тоді як маяки біля поверхні води будують вищими, щоб забезпечити видимість.

  • ДЕЯКІ МАЯКИ ПОБУДОВАНІ ДАЛЕКО ВІД БЕРЕГА

Не всі маяки стоять на суші. Багато з них, які називаються маяками з гвинтовими палями або маяками, які ведуть хвилі, побудовані на палях, скелях або окремих рифах далеко у воді. Вони призначені для попередження моряків про небезпечні підводні небезпеки. Наприклад, маяк Белл-Рок у Шотландії побудований на частково затопленому рифі та працює з 1811 року.

Белл-Рок, Шотландія


  • НАЙБІЛЬШ ФОТОГРАФОВАНИЙ МАЯК
Найчастіше фотографують історичний маяк Портленд-Хед на мисі Елізабет у штаті Мен. Не дивно, що він виглядає чудово з будь-якого кута.
Фари Portland Head Light_Main_USA
Портленд-Хед, США
    Портленд-Хед, США (інший ракурс)
  • НАЙЯСКРАВІШИЙ МАЯК
Маяк Фаре-дю-Кріш поблизу Ушана, Франція, є найяскравішим у світі, освітлюючи до 30 миль. На відміну від нього, маяк на острові Салліван у США має такий самий радіус дії, але його яскравість майже в 500 разів менша.
  • МАЯКИ, ЩО ЖИВЛЯТЬСЯ ВІД ЯДЕРНОЇ ЕНЕРГІЇ
Російські маяки за Полярним колом живляться від ядерної енергії, оскільки підвести до них електрику було б дуже складно. Побудовано понад 1 000 таких маяків, але наразі працюють лише близько 130.
  • МАЯКИ ТА ЇХНІ КОЛЬОРИ
Чому деякі маяки смугасті, а інші білі? Білий колір використовується, коли маяк стоїть на темному тлі, тоді як червоні або чорні смуги наносяться у світлішому середовищі, наприклад, на світлих скелях, щоб виділити його як чіткий попереджувальний знак. Або у Бердянську місцевість комбінована: є і зелені дерева, і схил може бути покритий снігом. На фоні білого добре видно червоний, а на фоні зеленого добре видно білий колір. Тому він біло-червоний.
Нижній Бердянський маяк

  • КОЛИСЬ НА МАЯКАХ БУЛИ ОХОРОНЦІ

До автоматизації маяки потребували доглядачів, які підтримували світло, чистили лінзи та забезпечували безперебійну роботу. Ці доглядачі жили тижнями або навіть місяцями в ізоляції, часто не терплячи суворої погоди та самотності. Романтичний образ самотнього наглядача маяка майже залишився в минулому, оскільки більшість маяків автоматизовані.У минулому доглядачі маяків стикалися з ізоляцією, постійним розбиванням хвиль і виттям вітру, що призвело до створення багатьох моторошних легенд, пов'язаних з цими спорудами.

  • МАЯК ПІД НАЗВОЮ ПЕКЛО
Маяк Тевеннек у Бретані, розташований у підступних водах Роз-де-Сен, відомих своїми смертоносними течіями, здобув сумнозвісну репутацію "воріт до пекла". Неприємності почалися з першого доглядача маяка, який збожеволів через голоси, що вимагали покинути острів. Коли його наступника спіткала така ж доля, було вирішено укомплектувати маяк двома доглядачами, але навіть це не зупинило химерних явищ.
Місцеві жителі вважали, що на острові мешкає Анку - міфологічна істота, що символізує смерть і збирає душі моряків, які загубилися в течіях. Спроби розвіяти ці похмурі асоціації включали екзорцизм та висікання хрестів на скелях. Французький уряд застосував більш практичний підхід, дозволивши наступному хранителю оселитися на острові зі своєю сім'єю. Прикметно, що з родиною Кере не відбувалося жодних надприродних подій. Маяк був автоматизований у 1910 році і залишався безлюдним.
Це змінилося у 2016 році, коли Марк Пуанту, президент Французького товариства збереження маяків, залишився там на 60 днів, щоб зібрати кошти на його реконструкцію, ставши першим мешканцем за останнє сторіччя. Його благополучне повернення та привернута увага допомогли пролити нове світло на маяк, завершивши історію на позитивній ноті.
Маяк Тевеннек_Бретань_Франція
Маяк Тевеннек, Бретань
  • МАЯКИ ЯК ПРОКЛЯТТЯ ПОКОЛІНЬ
Історія родини Шаріданів у Мічигані позначена трагедією, тісно переплетеною з їхньою службою на маяках. Аарон Шарідан, ветеран Громадянської війни, переїхав зі своєю дружиною Джулією на маяк Південний Маніту на озері Мічиган, поповнивши ряди майже 130 доглядачів маяків у цьому районі. Через 12 років трагічний поворот подій забрав життя Джулії та їхнього молодшого сина, які загинули в морі під час шторму. Їхні тіла так і не були знайдені, але кажуть, що їхні душі повернулися на маяк, і відвідувачі стверджують, що чують їхні голоси.
На цьому нещастя сім'ї не закінчилися. Старший син Леві загинув під час обвалу залізничного мосту в Кентуккі, і його тіло так і не було знайдено. Обов'язки наглядача маяка перейшли до Джорджа, іншого сина, який роками боровся з депресією і часто покладався на дружину в управлінні маяком. На жаль, Джордж обірвав своє життя під час відвідин свого дядька, який також був доглядачем маяка в Іллінойсі, і таким чином трагічний зв'язок сім'ї поширився не на один, а на два маяки.
Маяк Південний Маніту_Мічиган_США
Маяк Південний Маніту, Мічиган
  • КАНАДСЬКА ДИНАСТІЯ МАЯКІВ
Історія маяка Святого Лаврентія на острові Верте, Канада, пропонує яскраву розповідь, яка висвітлює унікальну спадщину родини Ліндсей. Ця сім'я фактично створила династію маяківників, починаючи з Роберта Ноеля Ліндсі, який служив доглядачем маяка протягом 40 років. Потім ця відповідальність послідовно перейшла до його сина, онука та правнука. У 1964 році, з автоматизацією маяка, офіційне перебування сім'ї Ліндсей на посаді доглядача добігло кінця.
Однак їхній зв'язок з маяком не припинився. Вони продовжували бути його неофіційними опікунами. Зокрема, Рене Ліндсей, передостанній доглядач, разом з іншими місцевими доглядачами заснував Асоціацію доглядачів маяка. Сім'я Ліндсей залишається відданою збереженню і поширенню багатої історії та спогадів про роль своїх попередників у цій унікальній професії.
  • ПОПУЛЯРНІ МАЯКИ
Хоча маяки зазвичай символізують ізоляцію, є чимало таких, які зовсім не самотні завдяки своєму унікальному зовнішньому вигляду, історичному значенню або приголомшливим краєвидам, що відкриваються з них - природній перевазі всіх маяків. Ці характеристики роблять певні маяки надзвичайно популярними серед відвідувачів.

  • ХАНЬЯ, КРИТ

Історичний маяк у місті Ханьї є яскравим орієнтиром, що сигналізує про наближення до порту. Побудований венеціанцями у 16 столітті, його дизайн інтригуюче нагадує мінарет мечеті. Це свідчення різноманітної культурної історії Криту, який перебував під контролем Османської імперії, а потім став частиною Греції. Кожна з цих культур залишила свій відбиток на маяку, створивши унікальне архітектурне поєднання. Розташований на мальовничому тлі історичної гавані, він є популярною і візуально захоплюючою пам'яткою.

Маяк Ханья_бетон
Маяк Ханья, Крит

  • ТУРТІЛІС, ГРЕЦІЯ
Важко повірити, що маяк Турлітіс, розташований на скелі біля порту Андрос, є справжнім маяком. Його висота складає лише 7 метрів, і цьому сприяє висічена морем скеля. Цей мальовничий маяк з багатою історією насправді є нещодавньою спорудою, збудованою у 1990-х роках на місці зруйнованого під час Другої світової війни.
Lighthouse Tourlitis_Греція
Маяк Туртіліс, Греція

  • ФОРМЕНТОР, МАЙОРКА

Маяк Форментор є визначною пам'яткою і популярним екскурсійним місцем на Майорці. Розташований у найпівнічнішій точці острова, він стоїть на крутій скелі, яка різко спускається в море. Краєвиди, що відкриваються як з вершини скелі, так і з моря внизу, однаково приголомшливі. Світло маяка розташоване на висоті приблизно 210 метрів над рівнем моря, пропонуючи владний і вражаючий вигляд.

Formentor_Mallorca
Форментор, Майорка
  • ОСТРІВ В'ЄРЖ, ФРАНЦІЯ
Цей острівець, що позначає південно-західний кордон Ла-Маншу, стикається з лютими штормами та хвилями каналу. Вражає те, що він є домом для одного з найвищих маяків у світі. Маяк заввишки 82 метри ще більше вражає своїми масивними гранітними стінами та наявністю меншої, старішої вежі поруч. Відвідувачі, які бажають піднятися на 397 сходинок гвинтових сходів, будуть винагороджені вражаючим видом на Ла-Манш, що відкривається з лампової кімнати. Подорож нагору також є візуально приголомшливою, адже внутрішні стіни маяка викладені білою опаловою плиткою, яка не лише протистоїть вологості, але й гарно відбиває сонячне світло.
Острів В'єрж_Франція
Маяк на острові В'єрж, Франція
  • МАЯКИ СВІТЯТЬ ТРЬОМА ОСНОВНИМИ КОЛЬОРАМИ: ЧЕРВОНИМ, БІЛИМ І ЗЕЛЕНИМ
Червоний може означати небезпеку, білий – зазвичай прив’язаний до якоїсь географічної точки, а зелений – що тут безпечно і можна плисти. Інколи маяки світять одночасно двома кольорами в різні сторони. Наприклад, в один бік можна плисти, а з іншого боку – кораловий риф. Синім кольором маяки світять дуже рідко і в синього найгірша видимість уночі. Найкраща – в білого й червоного.
  • ЯКЩО У МАЯКА ПЛОСКИЙ ДАХ, ТО ЙОГО ПОБУДУВАЛИ В ЕПОХУ ЕЛЕКТРИКИ
А якщо на даху помпон, як у Бердянського маяка, то раніше – помпон виконував роль димаря. Нижній Бердянський маяк перевели на електрику одним із першим у світі, в 1883 році. Тоді в світі було лише 5 тисяч маяків (зараз їхня кількість збільшилась до 20 тисяч), і наш маяк увійшов у першу світову десятку тих, що перейшли на електрику. Більшість інших зробили це лише в середині 20 століття.
Нижній Бердянський маяк
Нижній Бердянський маяк з помпоном
  • У МАЯКАХ НАЙДОРОЖЧЕ НЕ БАШТА, А ОБЛАДНАННЯ
У 19 столітті його замовляли у французів, бо в Російській імперії його не виготовляли. Французи були свого роду законодавцями маячної моди. Лінзи коштували дуже дорого, їх виготовляли з кришталю – щоб світло було максимально чистим і незатьмареним. Процес виготовлення був тривалим, тому часом башта могла стояти кілька років без обладнання.
  • БІЛЯ МАЯКА ЗАЗВИЧАЙ ВИНИКАЄ МАЯЧНЕ МІСТЕЧКО
Це можуть бути склади, технічні споруди, де зберігають апаратуру, кімната для спостережень, дім наглядача, його сім’ї та помічників.
Основне завдання людей, які працюють на маяку – стежити за його технічним станом. А додатково – стежити за акваторією, давати метеозведення, інколи стежити за міграціями птахів або інших тварин, якщо маяк розташований у заповідній зоні, стежити за течією чи тим, як змінюється берег. Маяки інколи ставлять біля урвищ — тому щоб маяк не впав, його можуть пересунути далі.
  • ДІМ, У ЯКОМУ ЖИВЕ НАГЛЯДАЧ ЙОМУ НЕ НАЛЕЖИТЬ
Якщо наглядач звільняється з посади, то має залишити цей будинок, навіть якщо там народжувалися його діти й онуки. Це одна з причин, чому виникають цілі династії наглядачів: щоб залишитись тут, на місце батька приходить його син і залишається жити на маяку вже зі своєю родиною та своїм батьком.
  • У 18-19 СТОЛІТТІ НАГЛЯДАЧАМИ МАЯКІВ НАЗНАЧАЛИ ВІЙСЬКОВИХ У ВІДСТАВЦІ
Це були лише чоловіки, яких селили по троє-п’ятеро. За років двадцять від цієї практики відмовились, бо були постійні п’янки та бійки. Тоді тактику змінили: на маяк запрошували цивільних із родинами.
Дружина та діти були обов’язковою умовою для працевлаштування. Коли на маяку з’явились жінки, справа налагодилась – чоловіки ставились до маяка не як до місця служби, а як до свого дому, який потрібно захищати, розвивати і оберігати.
Бувало, наглядачами маяків ставали люди з інтелігенції, які тікали від нового режиму під час революції. Ті, хто не приймав його і хотів усамітнитися. На жаль, щоправда, їх і там діставали. Зараз в архівах важко знайти інформацію про те, хто працював на маяках до війни, ці імена не збереглись.

  • НЕ ВСЕ, ЩО СВІТИТЬСЯ В МОРІ - ЦЕ МАЯК

Сучасні навігаційні маяки мають видимість від 15 морських миль. А якщо менше, то це навігаційний знак або орієнтир. У Бердянську, скажімо, на хвилерізі можна помітити маленький маячок, який насправді не маячок, а навігаційний знак – він потрібен, щоб кораблі бачили хвилеріз і не розбились. У 19 столітті таке траплялося.

Генічеський маяк
Генічеський маяк
  • ІНКОЛИ ОДНОГО МАЯКА ДЛЯ НАВІГАЦІЇ БРАКУЄ
Скажімо, коли пройти по морю складно, море мілке, а до порту веде вузький фарватер, штучно створений тунель у воді. Тоді для корабля є ризик – якщо він зсунеться на кілька метрів праворуч чи ліворуч, може сісти на мілину.

Для цього ставлять два маяка: один нижче, інший вище. І якщо ці два маяки сходяться в одну лінію, то корабель рухається в правильному напрямку. А якщо розходяться, то треба скоригувати маршрут. Найоригінальніші такі маяки розташовані в Миколаївській області. Причому вони працюють утрьох. Один із них стоїть узагалі в степу. Під час вітряної погоди він починає вібрувати та видавати звуки, схожі на тувинський горловий спів.

  • МАЯКИ ПРАЦЮЮТЬ У БУДЬ-ЯКУ ПОГОДУ, І ЦЕ ГОЛОВНА ПРИЧИНА, ЧОМУ ВОНИ ПОТРІБНІ В ЕПОХУ ТЕХНОЛОГІЙ

 Коли корабель перебуває у відкритому морі, з апаратурою може відбутися що завгодно. І має бути щось стабільне та надійне, що працюватиме за будь-яких обставин.
Джарилгацький маяк
Джарилгацький маяк
  • ДО ДРУГОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ ІСНУВАЛО НЕПИСАНЕ ПРАВИЛО ПРО ТЕ, ЩО МАЯКИ ПОВИННІ СВІТИТИ ВСІМ
До Другої світової війни існувало неписане правило про те, що маяки повинні світити всім, зокрема ворожим кораблям. Існує легенда про те, будували перший маяк у відкритому морі в проливі Ла-Манш в Англії.Тоді Англія воювала з Францією, французи взяли в полон будівельників та захотіли подарувати їх французькому королю Людовику 14. Але Людовик дізнався про це, наказав негайно їх відпустити, вибачився та сказав слова, які стали свого роду морським кодексом: "Я воюю з Великобританією, а не з усім людством. Нехай англійці будують маяк. Він світитиме не тільки англійським, але й французьким суднам".
  • ПІД ЧАС ВІЙНИ ВСІ БЕРДЯНСЬКІ МАЯКИ ВДАЛОСЯ ВРЯТУВАТИ
Обладнання зі старого маяка встигли евакуювати на Кавказ, а сам маяк зайняли німці. Вони використовували його як оглядовий пункт, бо звідти дуже добре видно акваторію і помітно, які судна заходять – свої, чужі. З нижнім маяком під час війни сталася взагалі дивовижна історія. Коли німці відступали в 1943 році, то дотримувалися тактики випаленої землі: підривали зокрема й стратегічні об’єкти.Але німець, який під час окупації якийсь час був наглядачем маяка, не хотів його спалювати. І, власне, не зробив цього. Але хтось на нього настукав, і на виїзді з міста його розвернули зі словами: не виїдеш з міста, доки не підірвеш маяк. Він повернувся, проклав вибуховий дріт під технічну споруду, пролунав вибух, але маяк вистояв. І зберігся фактично випадково.

Верхній Бердянський маяк
Верхній Бердянський маяк
  • У ЄВРОПІ ТА АМЕРИЦІ ЗАРАЗ ДУЖЕ ПОПУЛЯРНИЙ МАЯЧНИЙ ТУРИЗМ
Наприклад, в Естонії, Латвії, Франції розроблені спеціальні маршрути для людей, які захоплюються маяками. Ти заходиш на маяк, де є і сувенірна крамничка, і музей, і хостел, там купуєш паспорт маячника і отримуєш карту маяків на побережжі. Їздиш маяками і збираєш печатки про відвідування кожного. Щось на кшталт квесту.

А в Америці зазвичай у кожного маяка є своя громадська організація Lighthouse friends. Туди входять волонтери, яким дозволяють проводити екскурсії, влаштовувати фестивалі, концерти та інші заходи в самому маяку або на його території. І таких фестивалів по світу дуже багато.

  • ФРАНЦУЗИ ДІЛЯТЬ МАЯКИ НА ТРИ КАТЕГОРІЇ: ПЕКЛО, ЧИСТИЛИЩЕ І РАЙ

Категорія маяка залежить від того, в яких умовах живуть наглядач і його родина. Наші українські маяки вважаються райськими. Якщо маяк розташований в м’якому кліматі та неподалік від якогось поселення, то він райський. Чистилище – це якщо маяк стоїть на острові, де можна розбити невеличке містечко і завести пару овець. А пекельні маяки стоять на рифах у відкритому морі, де не можеш навіть вийти з башти, бо просто немає куди. Зараз у світі всі пекельні маяки автоматизували, і люди там не живуть

  • МАЯКИ — СИМВОЛИ НАДІЇ ТА НАПРАВЛЕННЯ

Окрім свого практичного призначення, маяки стали потужними символами надії, безпеки та керівництва. У літературі, мистецтві та культурі вони являють собою маяк світла в темряві — метафору пошуку напрямку в складні часи. Цей універсальний символізм є однією з причин, чому маяки так улюблені..

Маяки — це не просто навігаційні інструменти; це дива техніки, пронизані історією та романтикою. Від стародавнього полум’я до сучасних світлодіодів, вони стояли як непохитні охоронці морів, направляючи моряків і захоплюючи уяву людей у ​​всьому світі. Незалежно від того, захоплюєтеся ви їхньою красою чи призначенням, одне можна сказати напевно: маяки — це більше, ніж просто будівлі — це вічні символи сили та світла у бурхливому світі.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Додаткове освітлення для авто

Посібники по ремонту та експлуатації Geely LC Cross

Жахливий експеримент Марини Абрамович